De wegenbelasting zoals we dat in Nederland kennen is in Frankrijk verdisconteerd in de prijs van brandstof en tol wat op de verschillende Franse tolwegen geïnd wordt. De wegenbelasting Frankrijk wordt zodoende gefinancierd met de accijns op de brandstof en tol. Eigenlijk is de officiële benaming in Nederland motorrijtuigenbelasting en niet wegenbelasting. Een groot voordeel van de ‘wegenbelasting’ in Frankrijk te verwerken in de brandstof accijns en tolkosten is dat de weggebruiker betaald naar de mate van gebruik van het Franse wegennet. Verder dragen ook buitenlandse bestuurders en touristen bij aan de wegenbelasting door hun verbruik van het Franse wegennet. Dit is in Nederland namelijk niet het geval vanwege de afrekening per Nederlands voertuig. Verder zijn ook veel tolwegen in handen van meerdere tolmaatschappijen zoals APPR en AREA. Zij onderhouden deze wegen van de tol opbrengsten en zullen ongetwijfeld exploitatiekosten betalen aan de Franse overheid.
En dan nog klagen over de hoge benzineprijs in Frankrijk terwijl die 0,20 cent lager ligt dan hier !
Volgens de RDW mag je in Frankrijk niet rijden met een geschorst kenteken, terwijl je dan juist voorkomt dat je dubbel belasting betaalt. Volgens mij geldt de Nederlanders wet niet in Frankrijk en kan je met een geschorst kenteken wel in Frankrijk rijden.
Wordt het niet hoog tijd alle buitenlanders waar in hun land tol geheven wordt (vooral Fransen), ook hier te laten betalen voor het gebruik van onze wegen?