Op het gebied van verkeersveiligheid heeft Frankrijk over het algemeen een matig imago opgebouwd in Europa. Frankrijk kenmerkt, net als veel andere Europese landen, de volgende gevaren die de meeste invloed hebben op de verkeersveiligheid Frankrijk: alcohol gebruik, snelheid, telefonie en vermoeidheid. Het Franse beleid om het aantal verkeersdoden terug te dringen en de verkeersveiligheid te verhogen is dan ook gericht op deze punten. In dit artikel zullen we een aantal statistieken met betrekking tot verkeersveiligheid bekijken en waar mogelijk vergelijken met Nederlandse statistieken.

Statistieken verkeersveiligheid Frankrijk

De European Transport Safety Council (ETSC) is een Europese organisatie belast met het verbeteren van de verkeersveiligheid in Europa. Volgens de ETSC zijn er in 2014 in totaal 3.384 verkeersdoden gevallen in Frankrijk. In Nederland zijn dit er 570 geweest. Dit komt neer op 51 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners in Frankrijk en 34 per miljoen inwoners in Nederland. In Frankrijk is 75% van de verkeersdoden een man en bij 1/3 van de dodelijke ongelukken in Frankrijk is er alcohol in het spel. Het zal u dan ook niet verbazen dat een te hoog alcohol promillage in het verkeer net als in Nederland fors bestraft wordt. De boetebedragen in Frankrijk voor alcohol gebruik zijn erg fors en kunnen zelfs leiden tot inbeslagname van het voertuig en een gevangenisstraf. Als u de lange reis in twee delen opsplitst en onderweg gebruik maakt van een hotel is het ook belangrijk om rekening te houden met alcohol gebruik. Een groot deel van de alcohol overtredingen overdag houden verband met de nuttiging ervan de avond ervoor.

We hebben voor u een statistieken in overzicht gezet uit een onderzoeksrapport van de sécurité routière. Deze organisatie is belast met het verbeteren van de verkeersveiligheid Frankrijk:

  • Snelheid: 25% van de Fransen geeft toe de snelheidsbeperkingen wel een te negeren, 58% hiervan is man.
  • Snelheid: ’s Nachts wordt de maximum snelheid van 110 km/h door 36% van het verkeer overtreden tegenover 23% overdag.
  • Snelheid: ’s Nachts zijn 43% van de ongevallen met dodelijk afloop.
  • Alcohol: Bij 33% van de ongevallen in Frankrijk is alcohol in het spel.
  • Alcohol: Meer dan 1.000 personen per jaar sterven in het verkeer door alcohol gebruik.
  • Alcohol: ’s Nachts is bij 1 van de 2 dodelijke ongelukken alcohol in het spel.
  • Alcohol: 2/3 van de ongelukken op secundaire en lokale wegen vind plaats door alcohol.
  • Alcohol: 25% van de ongelukken door alcohol wordt veroorzaakt door jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar.
  • Telefonie: Door telefoneren in het verkeer neemt het risico op een ongeluk met factor 3 toe.
  • Telefonie: Tijdens het versturen van een SMS-je neemt het risico op een ongeluk met factor 23 toe.
  • Vermoeidheid: 1/3 van de ongelukken op de snelweg wordt veroorzaakt door in slaap vallende bestuurders.
  • Vermoeidheid: Bij 5 uur of minder slaap in de nacht neemt het gevaar op een ongeval toe met factor 3.

Veel toeristen met een vakantiebestemming in Frankrijk kiezen er voor om ’s avonds en ’s nachts de lange afstanden te rijden vanwege de lage verkeersdrukte en minder files. Uit bovenstaande statistiek blijkt juist dat dit extra risico’s met zich mee brengt die uiteindelijk niet opwegen tegen de beoogde voordelen van minder verkeer op de weg. Dit laatste is overigens in veel gevallen niet waar, juist de mensen die deze tijden rijden hebben het meeste last van Zwarte Zaterdag in Frankrijk. Tevens is er rond de zwarte zaterdagen ook ’s nachts vaak veel verkeersdrukte en files op het Franse wegennet. Het is belangrijk om hier toch rekening mee te houden, zeker als we de statistieken met betrekking tot verkeersveiligheid hier tegen aan leggen. De meest verontrustende statistieken zijn dan het hogen aantal ongelukken met dodelijke afloop ’s nachts (42%), 33% van de ongelukken op de snelweg door in slap vallende bestuurders en het verhoogde gebruik van alcohol van weggebruikers.

Maatregelen verkeersveiligheid Frankrijk

Na deze statistieken zal het u niet verbazen dat de Franse overheid het aantal verkeersdoden wil terug dringen en de verkeersveiligheid Frankrijk verhogen door het handhaven op snelheid, alcohol, telefonie achter het stuur en vermoeidheid. Dit zijn dan ook juist de speerpunten van het Franse beleid om de verkeersveiligheid te verhogen. Omdat automobilisten in Frankrijk vaak lange afstanden afleggen over de tolwegen is vermoeidheid, met alle gevolgen van dien, een belangrijke veroorzaker van ongelukken. Dit is ook de reden van de vele borden langs de snelweg die automobilisten er op wijzen om tijdig te pauzeren en gebruik te maken van de goed ingerichte Aires langs de snelweg. Het advise is ook om iedere 2 uur even te pauseren of het stuur af te wisselen als die mogelijkheid er is.

Als u in Frankrijk reist met de auto is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de geldende verkeersregels. Neem daarom de volgende pagina’s met betrekking tot Franse verkeersregels goed door dat u de weg op gaat naar uw vakantie bestemming in Frankrijk: